Gościem i gościniami dziesiątej debaty z cyklu #Goyki3Lab będą: Helena Postawka-Lech, Marta Szadowiak, dr Marcin Poprawski. Prowadzenie: Grzegorz Jędrek.
Zapraszamy do uczestnictwa w czwartek 25 stycznia na godz. 18.00 na #Goyki3. Debatę przetłumaczą na PJM Beata Baranowska i Beata Pukło, a całość nagramy i opublikujemy w formie video i podcastu.
Instytucja kultury to dużo więcej niż liczba organizowanych wydarzeń i frekwencja na nich. Zły wskaźnik degraduje sektor kultury zamiast go rozwijać. Tracą organizatorzy instytucji (władze i samorządy), artyści_tki, grantodawczynie, grantobiorczynie, zarządzający_ce i pracujący_ce w instytucjach, NGO i wreszcie sama publiczność czy lokalna społeczność. Dobrze dobrane wskaźniki, pasujące do danej organizacji i danego etapu jej rozwoju naprawdę pomagają. Wiele problemów instytucjonalnych nie jest ukrytych w osobach i osobowościach, ale właśnie we wskaźnikach, jakie te osoby muszą spełnić.
Wskaźniki to nie jest temat, o którym chcemy rozmawiać. Jedni uważają, że zmiana całego systemu przerasta czyjekolwiek możliwości. Inni, że nic się nigdy nie zmieni. Inni jeszcze może boją się, że eksperymenty tylko sprawę pogorszą. Podczas debaty #Goyki3Lab chcemy rozmawiać o rozwiązaniach! Bo wskaźniki to wspólna, sektorowa kwestia: instytucji, NGO, samorządów, artystów_tek, twórców_czyń i władz oraz wielu powołanych do organizacji sektora jednostek.
Helena Postawka-Lech – historyczka sztuki i muzealniczka. Od wielu lat związana z krakowskimi instytucjami kultury, gdzie zajmuje się edukacją i rozwojem publiczności. W 2014 i 2020 roku realizowała stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. To ostatnie dotyczyło dobrych praktyk w działalności online w polu kultury. Zajmuje się także badaniami i popularyzacją architektury okresu dwudziestolecia. W 2012 roku wydawnictwo Narodowego Centrum Kultury wydało jej książkę pod tytułem “Architektura dwudziestolecia”. Jest stałą współpracowniczką magazynu Contemporary Lynx poświęconego sztuce współczesnej. Regularnie pracuje z różnymi instytucjami kultury, m.in. z Małopolskim Instytutem Kultury w Krakowie, dla którego przygotowywała szlak architektury międzywojennej w Krynicy oraz prezentację „Małopolska modernistyczna” w ramach projektu Wirtualne Muzea Małopolski. Aktualnie pracuje jako kierowniczka Działu Promocji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.
Marta Szadowiak – Strateżka komunikacji, agentka zmiany, kulturoholiczka. Z kulturą, a przede wszystką z muzyką związana od chwili poczęcia – rodzice są artystami-muzykami, a sama skończyła średnią szkołę muzyczną. Od ponad 20 lat w różnych instytucjach i na różnych stanowiskach zajmuje się public relations wydarzeń kulturalnych oraz szeroko rozumianą strategią komunikacji. Mistrzyni media relations i budowania relacji z dziennikarzami. Zdyscyplinowana i inspirująca project managerka z bogatym doświadczeniem w event marketingu. Obecnie w #Goyki3 łączy ludzi realizując rozliczne projekty na styku kultury/nauki/biznesu/nowych technologii. Pomysłodawczyni m.in. rezydencji wytchnieniowej dla managerów_rek i twórców_czyń kultury oraz cyklu debat #Goyki3Lab.
Wykładowczyni akademicka, twórczyni kierunku studiów podyplomowych z zakresu zarządzania kulturą.
W roku 2020 codziennie publikowała repertuar aktywności #KulturaWCzasachPandemii na blogu eskaem.pl, za co została nagrodzona tytułem „Kulturystka Roku 2020” przez dziennikarki Agnieszkę Szydłowską i Agnieszkę Obszańską. Kolekcjonerka wrażeń i przeżyć, smakuje świata podczas podróży dużych i małych.
dr Marcin Poprawski pracuje na Humak University of Applied Sciences w Helsinkach (School of Arts and Cultural Management). Jego zainteresowania akademickie obejmują: organizacje artystyczne, etyczny wymiar zarządzania instytucjami kultury, politykę kulturalną, rozwój publiczności, estetykę w teorii zarządzania, festiwale jako organizacje, miejskie ekosystemy kultury oraz sektory kreatywne. Koordynuje inicjatywą edukacyjną COSM (https://cosm.humak.fi/), jest liderem fińskiego zespołu w projekcie Horizon Europe EKIP – European Cultural and Creative Industries Policy Platform (https://ekipengine.eu/) prowadzonym przez Uniwersytet w Lund. Współpracuje jako ekspert ze Związkiem Miast Polskich oraz NU Foundation w Poznaniu. Jest członkiem: rady naukowej Galerii Narodowej w Pradze, stałego komitetu naukowego ICCPR International Conference on Cultural Policy Research, komitetów redakcyjnych czasopism naukowych wydawanych w Niemczech, Belgii i Taiwanie. Przez dwie kadencje był wiceprezesem ENCATC w Brukseli, największej międzynarodowej sieci instytucji edukacyjnych i badawczych w dziedzinie zarządzania organizacjami kulturalnymi.
Wcześniej, przez ponad 20 lat, związany był z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Instytut Kulturoznawstwa, Regionalne Obserwatorium Kultury UAM, Studia Podyplomowe Rozwój Publiczności, Wydział Nauk Społecznych, Collegium Polonicum, Zakład Muzykologii). Był również gościnnym wykładowcą na Uniwersytecie Europejskim Viadrina, Uniwersytecie Artystycznym w Helsinkach, Uniwersytecie Salento w Lecce, Akademii Teatralnej (DAMU) w Pradze, ZHAW w Zurychu, Akademii Muzycznej (JAMU) w Brnie, Fachhochschule Kufstein oraz Akademii Dziedzictwa Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie. Przez 17 lat pracował jako menadżer kultury w organizacjach prywatnych, publicznych i obywatelskich, w tym 8 lat jako dyrektor festiwalu muzycznego. W 2023 roku w wydawnictwie Springer ukazała się współautorska książka Marcina Poprawskiego i Waldemara Kuligowskiego: Festivals and Values: Music, Community Engagement and Organizational Symbolism (https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-39752-3).
Grzegorz Jędrek – autor bloga o PR, marketingu i kulturze wniedoczasie.pl oraz właściciel firmy zajmującej się marketingiem kultury. Na swoim koncie ma m. in. pracę w biurze prasowym, zarządzanie komunikacją międzynarodowego Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”, współpracę z Agencją Warszawa, opiekę nad mediami społecznościowymi KUL, budowanie i wsparcie komunikacji marek z wielu sektorów. Prowadził prelekcje i warsztaty m. in. na zlecenie NCK, IKM, PIK, ŁDK. W pracy naukowej zajmuje się zagadnieniami związanymi z humanistyką cyfrową.
Pierwsza debata poświęcona była #KulturaWCzasachPandemii. Druga – „Roli kultury w strategiach rozwoju miast”. Trzecia – „o statusie artysty w Polsce”. Czwarta – „Ekosystem zrównoważonego rozwoju instytucji kultury”. Piątą nazwałyśmy „(Po)granicze kultury. Gdzie tworzy się kultura?” Szóstą – „(Za)granicą kultury”. Siódmą – „Czy zielony internet jest możliwy?”. Ósma – „O niewidocznych kobietach w kulturze”. Dziewiąta – „Jak zbudować nową opowieść o Sopocie?”.