W pierwszym open call na rezydencję wytchnieniową nadesłano 82 zgłoszenia, które zostały poddane ocenie przez komisję w składzie: Bartek Frąckowiak (trener, coach, konsultant Strategic Dreamers, kurator), Michał Rydzewski, na co dzień odpowiadający za programy dotacyjne i szkoleniowe w Narodowym Centrum Kultury i pomysłodawczyni rezydencji i jednocześnie członkini jury z ramienia #Goyki 3 – Marta Szadowiak, strateżka komunikacji, agentka zmiany, kulturoholiczka, realizująca w #Goyki3 projekty na styku kultury/nauki/biznesu/nowych technologii. Wszyscy zgłaszający dostaną możliwość uczestnictwa w wykładzie online Bartka Frąckowiaka, dotyczącego talentów i odkrywania swoich mocnych stron.
„Zgodnie z regulaminem braliśmy pod uwagę przekonywujące odpowiedzi i dopasowanie do oferty rezydencji. Emocjonalny charakter i opis prywatnego kontekstu w niektórych zgłoszeniach autentycznie porusza, ale finalnie nie przesądził o naszych wyborach” – wyjaśnia Bartek Frąckowiak.
” Największa grupa zgłoszeń to animatorki lub edukatorki w okolicach 40-45 toku życia, mocno dociążone obowiązkami, z wyraźną potrzebą zastopowania na moment i zastanowienia się, czy pasja i zaangażowanie nie zjadają nam czasem własnego życia? Dla nich taki projekt może być ważnym momentem zwrotnym. ” – dodaje Michał Rydzewski.
Twórcy i twórczynie drugiego planu rzadko otrzymują głos w debacie publicznej, są niewidoczni, a bez nich nie byłoby zarówno wielkich festiwali jak i edukacji kulturowej czerpiącej z tradycji lokalnej. „Poprzez rezydencję wytchnieniową chciałam dać im przestrzeń i czas do robienia nic. Do zatrzymania się z bieżączki realizacji kolejnych projektów, do skupienia się na sobie, do zadbania o swój dobrostan i spożytkowanie tego tygodnia tylko dla siebie – zarówno w sferze fizycznej jak i psychicznej” – tłumaczy Marta Szadowiak. „Wersja de luxe, w którą włączyła się solidarnie branża turystyczna w Sopocie – Radisson Blu Hotel Sopot i sopockie topowe restauracje, to rodzaj rezydencji wytchnieniowej, w której sama bym chciała wziąć udział, a z braku takich inicjatyw – zorganizowałam ją dla innych”.
W styczniu 2024 roku Ewa Kokot i Olga Mzhelskaya w ramach rezydencji wytchnieniowej w Sopocie mają zapewnione zakwaterowanie, wyżywienie, zwrot kosztów podróży, 3h konsultacji mentoringowych wraz z dostępem do pełnej wersji testów Gallupa, możliwość korzystania z przestrzeni wspólnych i wydarzeń organizowanych w Goyki 3 Art Inkubatorze. Wyróżnienie otrzymała Aleksandra Wańczyk, która sesję mentoringową będzie mogła wykorzystać do końca 2023 roku.
Ewa Kokot – historyczka sztuki , kuratorka i edukatorka. Z wykształcenia pedagog i historyk sztuki,
zajmuje się edukacją poprzez sztukę oraz animacją społeczną. Od 1989 realizuje roku autorskie
projekty DZIECKO SZTUKA KONTAKT. Zrealizowała około 1800 warsztatów twórczych i akcji w
przestrzeni miejskiej. Pomysłodawczyni 3 międzynarodowych konferencji poświęconych wychowaniu
przez sztukę. Autorka akcji : UTOPIA, PUSTKA, CIAŁO, LABORATORIUM MIASTA, POEZJA ULICY i
DZIECI KOCHAJĄ SZTUKĘ, WSPÓŁPRACA. Prowadzi działalność wykładową, publikuje. Współpracuje z
instytucjami kultury w Polsce i w Europie. Jest kuratorem projektu Future Artist i Galerii Ściana Sztuki
Dziecka w Katowicach. Od 2012 kieruje Domem Oświatowym Biblioteki Śląskiej oraz działalnością
wystawienniczą Galerii Intymnej. Inicjatorka projektu „Badania nad zwiększeniem kompetencji
młodych ludzi z rejonu Śląska do odbioru sztuki najnowszej wraz z kadr animatorów kultury” oraz
powołania Forum Animatorów Sztuki Najnowszej. Z-ca Przewodniczącej P. K. Wychowania Przez
Sztukę InSEA. Stypendystka MKiDN. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie
kultury. W sferze jej zainteresowań leży wspólny obszar dla pedagogiki, psychologii i sztuki wizualnej.
Była kuratorem 95 wystaw sztuki współczesnej miedzy innymi: Biennale Sztuki dla Dziecka „ Strach
przed ciemnością/ oswajanie świata” (2011), Cykl wystawienniczy „Pokaz Sztuki Par”( 2018) Cykl
wystawienniczy „Literatura inspiruje sztukę” (2019), „Rzeźba i grafika: Piotr Szewczyk, tekst: Krzysztof
Czyżewski”(2019), „Wideo-art: Ksawery Kaliski, tekst: Wojciech Brzoska” (2019), „Abstrakcja: Marcin
Pawłowski, tekst: Bartłomiej Majzel” (2019),„Świetliste noce pełne łagodnego umierania”(2022)
„Ukryte zasoby”( 2022), „Noto – Notatnik Artysty 2022”. Publikacje: „Portret damy” (2005),
„Fortepian, czyli gra faktury” (2007), „Księga Pracy Twórczej” (2010), „Nasza Przestrzeń” (2012),
„Ścieżka zmysłowa” (2013), „Wielki Album Ważnych Dzieł” (2014), „Dziecko w pracowni – notatki
twórcze” (2015). Filmy: „Świat-Oswajanie” (2011), „Future Artist” (2011), „Nasza Przestrzeń” (2012),
„Ścieżka zmysłowa” (2013), „Wielki Album Ważnych Dzieł” (2014), „Dziecko w pracowni — notatki
twórcze”(2015), „Kompas Współpracy” (2016), „Alfabet sztuki dziecka” (2017), „Alfabet
Współpracy”(2019), „Album piękna”(2020), Future Artist – Konstelacje (2021).
Olga Mzhelskaya – menedżerka sztuki i kuratorka z Białorusi. Pracuje w sektorze kultury od około 15 lat. Mieszka w Warszawie od 2021 roku. Współpracuje z polskimi instytucjami kultury jako animatorka społeczności białoruskiej. Jest autorką projektu integracji białoruskich postaci kultury w Polsce. Kuratorka projektów edukacyjnych i wystawienniczych. Autorka bloga artystycznego Little Hedonist https://www.instagram.com/olga.mzhelskaya/ . Obszary zainteresowań: praca ze społecznościami, dziedzictwo kulturowe, polityka, feminizm.
Współpracuje z takimi instytucjami jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MSN), Staromiejski Dom Kultury (SDK) i Galeria Promocyjna, Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK). Prowadzi oprowadzania po wystawach sztuki współczesnej dla społeczności białoruskiej.
Była jednej z menedżerek „Dziecięcych Warsztatów Twórczych” Galerii „Ў”. Jedna z autorek książek dla dzieci o białoruskiej sztuce: „Witebska szkoła dla dzieci”, „Malewicz dla dzieci”, „Paryska szkoła dla dzieci”.
Od 2018 r. współzałożycielka jednej z organizacji społeczno-kulturalnych na Białorusi, która z jednej strony jest przewodnikiem publiczności po świecie sztuki współczesnej, a z drugiej strony angażuje się w nieformalne programy edukacyjne dla pracowniczek i pracowników kultury.
Organizatorka warsztatów, artist-talks, oprawadzań, podróży artystycznych, konferencji. W tym jest współorganizatorką prezentacji pięciotomowej książki Swietłany Aleksijewicz (Mińsk, 2018)
Współzałożycielka inicjatywy „Dyslexia Community” (dslxcommunity.com). Autorka performansu o dysleksji na wystawie „Warszawa w Budowie 13: Jak robić szkołę? (MSN, Warszawa 2021).
Wybrane wystawy:
Międzynarodowa wystawa technologii mobilnych w sztuce współczesnej „Transition” (galeria „Ў”, Mińsk 2014), Instalacja Bazitato poświęcona Swietłanie Aleksijewicz („OK16”, Mińsk 2018), Całkowita instalacja Igora Tishina „Dom rozlatujących się ścian. Między dwoma chwilami” (Muzeum Wolnej Białorusi, Warszawa 2022), wystawa Tashy Katsuby „209 dni szarości” i performans „Wojownik miłości” (Galeria Promocyjna, Warszawa 2023), kuratorka wystawy Romana Kamińskiego „Post Garden” (Galeria HOS, Warszawa 2023).Od 2021 r. do chwili obecnej — wolontariat na rzecz zachowania dziedzictwa artysty Zahara Kudina. Wraz z kolegami i krewnymi artysty powstał projekt „Kudin Project”.
Organizacja rezydencji nie byłaby możliwa, gdyby nie solidarność i współpraca branży gastronomicznej i turystycznej w Sopocie. Jako członek Sopockiej Organizacji Turystycznej potwierdzamy zdanie „w grupie siła”. Dziękujemy za przychylność i zapraszamy do odwiedzania:
Partnera głównego: Radisson Blu Hotel, Sopot
Partnerów wspierających:
Sopocka Organizacja Turystyczna
Cały Gaweł Cantine Bar Cafe
Centrala Rybna
Da Matti Ristorante Italiano
Do brzegu Sopot
Fisherman – finest food & wine by Rafał Koziorzemski
Restauracja PELICAN Wine, Grill & Tapas
Restauracja Słona Woda
Sztuczka Bistro&Wino Sopot
Koncepcja i koordynacja: Marta Szadowiak
Członkowie jury:
Bartek Frąckowiak. Trener, coach, konsultant, kurator, Gallup-Certified Strengths Coach. Ukończył Szkołę Trenerów Grupy TROP, kurs Gallup Global Strengths Coach. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i Akademii ‘Artes Liberales’. Współzałożyciel firmy szkoleniowo-badawczej Strategic Dreamers.
Przez 16 lat (od 2006 do 2022 roku) współpracował z instytucjami kultury i sztuki w Polsce i zagranicą jako reżyser teatralny, dramaturg i kurator. Ma ośmioletnie doświadczenie liderskie w zarządzanniu instytucjami kultury i artystycznymi (3 lata na stanowisku zastępcy dyrektora w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 09.2014-09.2017, 5 lat na stanowisku zastępcy dyrektora w Teatrze Scena Prezentacje i Biennale Warszawa, 10.2017-08.2022). Kurator dwóch edycji międzynarodowego festiwalu sztuk performatywnych Festival of New Dramaturgies w Bydgoszczy (2015 i 2016) oraz Biennale Warszawa 2019 („Let’s Organize Our Future”) oraz Biennale Warszawa 2022 („Seeing Stones and Spaces Beyond the Valley”). Współautor, razem z Anną Galas-Kosil, Ewą Kozik i Martą Michalak, badania „Wyobrażając sobie współpracę przyszłości. UK/Poland Season 2025” realizowanego na zlecenie British Council, mapującego plany, potencjały i potrzeby oraz nowe modele budowania relacji międzynarodowych w kontekście współpracy polskich i brytyjskich organizacji z sektora kultury i sztuki oraz sektora kreatywnego.
Michał Rydzewski. Zastępca Dyrektora Narodowe Centrum Kultury. Nadzoruje programy dotacyjne i projekty szkoleniowe NCK (m.in. Dom Kultury+ Inicjatywy lokalne, Bardzo Młoda Kultura, Zaproś nas do siebie, BLISKO) oraz projekt systemowy Konwersja cyfrowa domów kultury. Pełni również funkcję koordynatora ds. dostępności w NCK. W 2020 roku odpowiadał za program Kultura w sieci w ramach tarczy w kulturze, zaś w l. 2021-2022 za organizację procesu wsparcia socjalnego dla twórców i artystów, realizowanego przez NCK. W 2018 roku był rzecznikiem prasowym I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie.
Marta Szadowiak – Strateżka komunikacji, agentka zmiany, kulturoholiczka. Z kulturą, a przede wszystką z muzyką związana od chwili poczęcia – rodzice są artystami-muzykami, a sama skończyła średnią szkołę muzyczną. Od ponad 20 lat w różnych instytucjach i na różnych stanowiskach zajmuje się public relations wydarzeń kulturalnych oraz szeroko rozumianą strategią komunikacji. Mistrzyni media relations i budowania relacji z dziennikarzami. Zdyscyplinowana i inspirująca project managerka z bogatym doświadczeniem w event marketingu. Obecnie w #Goyki3 łączy ludzi realizując rozliczne projekty na styku kultury/nauki/biznesu/nowych technologii. Pomysłodawczyni m.in. rezydencji wytchnieniowej dla managerów_rek i twórców_czyń kultury oraz cyklu debat #Goyki3Lab.
Wykładowczyni akademicka, twórczyni kierunku studiów podyplomowych z zakresu zarządzania kulturą.
W roku 2020 codziennie publikowała repertuar aktywności #KulturaWCzasachPandemii na blogu eskaem.pl, za co została nagrodzona tytułem „Kulturystka Roku 2020” przez dziennikarki Agnieszkę Szydłowską i Agnieszkę Obszańską. Kolekcjonerka wrażeń i przeżyć, smakuje świata podczas podróży dużych i małych.