Czy śpiewu ptaków, dźwięku fabryk, szumu ulic można słuchać tak jak muzyki? Czy słuchanie dźwięków otoczenia może przynieść odbiorcy przeżycie estetyczne podobne do słuchania Bacha czy Mozarta? Field recording, czyli nagrania terenowe, dla jednych jest działaniem na granicy dźwiękowego dokumentu, dla innych filozofią i życiową praktyką. Jeszcze inny nurt to postawa ekologiczna, związana z postrzeganiem środowiska jako całości. Inna koncepcja zakłada niemal encyklopedyczne kolekcjonowanie odgłosów natury. Field recording może być także rodzajem hobby – wypada wspomnieć o zjawisku audioturystyki.
Dźwięk – medium czytelne, dostępne – został zmarginalizowany przez kulturę wizualną. Często jego główne zadanie jest łączone jedynie z rozrywką lub muzyką. Tymczasem dźwięk ma więcej walorów: informacyjnych, poznawczych, społecznych, a co równie ważne – jest współczesnym językiem sztuki. Warsztaty składają się z części teoretycznej oraz praktycznej. W pierwszej omawiana jest historia zjawiska, główne stanowiska estetyczne i przykładowe realizacje. Część praktyczna obejmuje zapoznanie się z metodami pracy i technikami nagrywania oraz samą realizację nagrań w terenie.
Jeśli posiadasz swój sprzęt – rekordery, mikrofony, zabierz go na warsztaty.
Zapisy: https://goyki3.pl/produkt/warsztaty-z-field-recordingu/
Warsztaty odbędą się w siedzibie Goyki 3 Art Inkubatora przy ulicy Goyki 3 w Sopocie.
25 marca, piątek
godz. 18:00-20:30
26 marca, sobota
godz. 11:00-13:00
lunch
godz. 14:00 – 17:30
DZIEŃ 1
- teoretyczne wprowadzenie do field recordingu w formie wykładu multimedialnego
- wprowadzenie technik słuchania i wspólny spacer dźwiękowy
- podsumowanie
DZIEŃ 2
- praca w terenie, techniki nagrywania w przestrzeni
- blok spotkań w mniejszych grupach i praca indywidualna
- podsumowanie
Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.