Zapraszamy do oglądania pracy wideo amerykańskiej artystki Miriam Simun. Wideo „Your Urge to Breathe is a Lie” opowiada o przyszłości człowieka w obliczu kryzysu klimatycznego z perspektywy naszej komunikacji ze społeczeństwem i otoczeniem. Warstwa wizualna wideo to podróż przez świat pływaczek synchronicznych, oceanicznych stworzeń i tancerzy.
Pracę można było obejrzeć w dniach 19 – 22. 03 w przestrzeni Sopot Centrum.
Dokumentacja instalacji dostępna tutaj.
YOUR URGE TO BREATHE IS A LIE to pryzmatyczne, wielogłosowe zaproszenie do ekologicznego, ucieleśnionego i etycznego podejścia do naszej transhumanistycznej przyszłości w obliczu kryzysu klimatycznego. Przyjmując głowonogi (ośmiornice, kałamarnice, mątwy, łodziki) jako nowy model ewolucji człowieka, trzy grupy – inżynierowie, tancerze i synchroniczni pływacy u progu dorosłości – trenują z myślą o udoskonaleniu go przez przejęcie od głowonogów ich trzech kluczowych cech: poznania ucieleśnionego, zmiennokształtności i inteligencji rozproszonej. Transhumanistyczna metoda szkoleniowa została opracowana przez Miriam Simun w MIT Media Lab w Cambridge (USA) we współpracy z choreografką i praktyczką ruchu uzdrawiającego, Lucianą Achugar.
Praca ta jest jednocześnie niezwykle bogatą wizualnie podróżą przez ocean, dokumentem procesu szkoleniowo-badawczego oraz próbą przekazania dotykowych, proprioceptywnych bodźców za pomocą dwuwymiarowego medium jakim jest wideo. Uzupełnieniem filmu krótkometrażowego są powiązane z nim psychologiczno-fizyczne warsztaty szkoleniowe Training transhumanism (i want to become a cephalopod).
Miriam Simun
Data warsztatu: 20 – 22.03.2021
Training Transhumanism (I Want to Become a Cephalopod) – warsztat z Miriam Simun
Training Transhumanism to psychofizyczny trening opracowany w MIT Media Lab we współpracy z choreografką Lucianą Achugar mający na celu ewolucję człowieka w przyszłym świecie naznaczonym przez coraz szybciej postępujące zmiany ekologiczne i technologiczne. Składa się on z serii ćwiczeń, których celem jest rozwinięcie w człowieku nowej wrażliwości i zdolności opartych na modelu głowonoga.
Program koncentruje się na trzech głównych aspektach:
(1) Poznanie ucieleśnione – z naciskiem na świadomość dotykową i poznanie.
(2) Kamuflaż – definiowany jako hiperświadomość hiperlokalnego środowiska, elastyczność, i zdolność szybkiej reakcji poprzez morfing i zmianę kształtu w celu uzyskania jak najlepszej odporności.
(3) Inteligencja rozproszona – głowonóg ma układ nerwowy diametralnie różny od ludzkiego: 3/5 jego neuronów znajduje się w ramionach. Niektórzy twierdzą, że ośmiornica jest pojedynczym organizmem z 9 mózgami. Z innej perspektywy możemy powiedzieć, że jest to dziewięć organizmów mieszczących się w jednej skórze. W jaki sposób wielu ludzi może zamieszkać w jednym organizmie o rozproszonych zmysłach i możliwościach podejmowania decyzji? Poza negocjacjami, poza współpracą: w kierunku wspólnej intencji.
Training Transhumanism (I Want to Become a Cephalopod) jest zakorzeniony w licznych badaniach mających na celu rozwój ekologicznego, ucieleśnionego i etycznego podejścia do „przyszłości”. Używając głowonogów, a nie maszyn jako modelu dla przyszłego człowieka, i odzyskując pojęcie „transhumanizmu” z rąk techno-proroków, projekt proponuje program szkoleniowy, który pozwala stać się transhumanistą definiowanym jako człowiek ulepszony fizycznie, poznawczo i emocjonalnie. Skąd mamy wiedzieć, jakiej technologii potrzebujemy, by wzbogacić ludzką biologię, jeśli nie wiemy jeszcze, co można zrobić z tym, co już mamy?
Training Transhumanism (I Want to Become a Cephalopod) korzysta ze zdolności obecnych w biologicznym ciele ludzkim i przyjemności zakorzenionych w wysiłku ciała; bada możliwości wykorzystania wiedzy mitologicznej, ucieleśnionej i pierwotnej w projekcie innowacji; stawia „gatunek modelowy” jako wzór pewnego rodzaju człowieczeństwa, a nie tylko instrument naukowy; i rozumie szkolenie jako technologię zakorzenioną w praktyce, rozwój wewnętrznych zdolności i równość dostępu.
Biogram artystki:
Miriam Simun to artystka, która pracuje w miejscach zderzeń: kolizji ciał (ludzkich i nie tylko) z szybko rozwijającymi się ekosystemami technologicznymi. Jeśli zderzenia będziemy rozumieć jako formę zakłócenia w sensie ekologicznym, to w takim razie służy ono przejściu od zniszczenia do szansy na odrodzenie. Simun pracuje nad jego zmysłowymi warunkami. Jej prace mają różne formaty (wideo, performance, instalacje i wspólnotowe doświadczanie zmysłowe) i uzyskiwały wsparcie od Creative Capital, Robert Rauschenberg Foundation, Joan Mitchell Foundation i Foundation for Contemporary Arts.
Prace Simun były pokazywane na arenie międzynarodowej, m.in. w New Museum (Nowy Jork), Himalayas Museum (Shanghai), Gropius Bau (Berlin), The Contemporary (Baltimore), Bogota Museum of Modern Art (Bogota), Ronald Feldman Fine Arts (Nowy Jork), Museum of Fine Arts (Split), Museum of Arts and Design (Nowy Jork), Robert Rauschenberg Gallery (Nowy Jork) oraz Beall Center for Art + Technology (California).
Projekcja wideo oraz warsztat są elementem rocznego cyklu performance Tool Cycle: New visualisations for activated bodies, który w 2021 roku jest współorganizowany przez Goyki 3 Art Inkubator oraz Galerię FOCO w Lizbonie. Więcej informacji o cyklu tutaj.
PRACA AUTORSTWA
Miriam Simun
CHOREOGRAFIA
luciana achugar
PRODUKCJA
Sam Baumel
DESIGN DŹWIĘKU
Juan Necochea
CHOREOGRAF PODWODNY
Paola Tirados
KAMERA PODWODNA
Jendra Jarnagin
KAMERA
Josh Herzog
Manuel Molina Martagon
Stergios Dinopoulos
Dillon Buss
Miriam Simun
PŁYWACZKI
Valentina Dieujuste
Zoe Frost
Kirsten May
Daria Vasilchenko
TANCERZE
luciana achugar
Alexi Choueiri
Jad A Elmourad
Daniel Estandian
Fana Fraser
Mary Gray
Nikima Jagudajev
Neriman Beste Kaygisiz
Michael Mahalchick
Jacqueline M Montante
William Robinson
Lily Bo Shapiro
Sara M Sime
Miriam Simun
GŁOSY
luciana achugar
Sonia Dijkstra
Leah Mallozzi
Rebecca Mallozzi
Miriam Simun
OŚMIORNICE
Giant Pacitic Octopus (Anna) from the New England Aquarium
Larger Pacific Striped Octopus from the California Academy of Sciences
Unknown Octopus from the Lamu Archipelago
Big Fin Squid from the Gulf of Mexico
Red Squid from the Pacific Ocean
Vampire Squid from the Indian Ocean
Warty Octopus from the Trinidad Mud Volcano
Unknown Octopuses from the Pacific Ocean
Cockatoo Squid from the Olympic Coast National Marine Sanctuary
Flapjack Octopus from the Pacific Ocean
Unknown Octopus from the Pacific Ocean
Unknown Octopus from the Pacific Ocean
Vampire Squid from the Revillagigedo Archipelago Expedition
Octopus Pacificus from the Pacific Ocean
Dumbo Octopus from the Winward Passage
NUREK
Miriam Simun
DESIGNER KOSTIUMÓW
Andrea Lauer
KOORYDNATORKA PRODUKCJI
Marina Fernandez
NADZÓR CHOREOGRAFII PODWODNEJ
Judith Elizah De Ungria
ASYSTENT KAMERY PODWODNEJ
Chris Ritter
OŚWIETLENIE PODWODNE
Autumn Moran
ASYSTENCI KAMERY
Jinshuo Zhang
Dan Nguyen
OŚWIETLENIE
Linda Wu
ASYSTENCI PRODUKCJI
Miriam Schulz
Michael Edgecumbe
Steph Strauss
Ben Heintz
LOCATION
Studio 153
MUZYKA
“Gesang” by Igor Tkachenko
Performed by Piano Match (Igor Tkachenko and Jakov Jakoulov)
Recorded live 2009 Jordan Hall Boston
“Fucking Around” by Daniel Estandian
Recorded live 2018 Pleasant Studios Cambridge
Fijiri song no. 5, by Abdulla Ahmed
“A la Prokofiev”
Performed by Piano Match (Igor Tkachenko and Jakov Jakoulov)
Recorded live 2009 Jordan Hall Boston
Fijiri song no. 6, by Abdulla Ahmed
“NOTHING (but the textures of my body)” by Nicole L’Huillier
Fijiri song no. 8, by Ali Khalid
“SOMETHING (mindscapes)” by Nicole L’Huillier
Improvisation on themes by
J.S. Bach, Vivaldi, Beethoven and Gounot
Performed by Piano Match (Igor Tkachenko and Jakov Jakoulov)
Recorded live 2009 Jordan Hall Boston
DODATKOWY MATERIAŁ PODWODNY
Ocean Exploration Trust, Nautilus Live
SKRYPT
Miriam Simun
(zawierający cytaty z)
Astrida Neimanis, 2017. Bodies of Water: Posthuman Feminist Phenomenology
i
Peter Godfrey-Smith, 2016. Other Minds: The Octopus, the Sea, and the Deep Origins of Consciousness