Radykalne przyjemności
artyści / artystki: Veronica Bisesti, Danilo Correale, Jagoda Dobecka, Marta Krześlak
kuratorzy: Vasco Forconi i Kasia Sobczak
wernisaż: 27.09 (piątek), godz. 19.00
wystawa: 28.09 – 26.10.2024
28.09 (sobota), godz. 11.00
oprowadzanie autorsko – kuratorskie po wystawie z udziałem Jagody Dobeckiej, Marty Krześlak oraz Kasi Sobczak i Vasco Forconi
oprowadzanie w języku polski i angielskim
Goyki 3 Art Inkubator ma przyjemność zaprezentować wystawę Radykalne Przyjemności, prezentującą nowe prace Veronici Bisesti, Danilo Correale, Jagody Dobeckiej i Marty Krześlak. Po sopockiej edycji projekt, którego współkuratorami są Vasco Forconi i Kasia Sobczak, zawita do Instytutu Włoskiego w Warszawie (otwarcie 28 listopada 2024 r.) oraz do Fondazione Pastificio Cerere w Rzymie (jesień 2025 r.).
Projekt powstał na bazie serii wspólnych rozmów między artystami i kuratorami wokół pojęć wypoczynku, odpoczynku, pracy i przyjemności, początkowo inspirowanych historyczną tożsamością Sopotu jako miasta uzdrowiskowego, tradycyjnie poświęconego pielęgnacji zarówno ciała, jak i umysłu.
Opierając się na tym pomyśle, research skupił się na paraleli między dwiema instytucjami emblematycznymi dla włoskiej i polskiej historii pracy XX wieku: dopolavoro (miejsce spotkań po pracy) – włoskimi instytucjami publicznymi lub prywatnymi, które organizowały zajęcia rekreacyjne i kulturalne dla pracowników w czasie wolnym – oraz sanatorium – dawniej państwowymi kurortami oferującymi wypoczynek, zabiegi medyczne i terapie odnowy biologicznej.
Ze współczesnej perspektywy dopolavoro i sanatoria reprezentują dwa momenty w strukturalnie świeckich modelach – powojennych Włoszech i komunistycznej Polsce – w których wypoczynek, eskapizm, dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne, a może nawet duchowe były kluczowe dla życia zbiorowego. Pustka pozostawiona przez częściowy i postępujący upadek tych struktur, wraz z potrzebą ponownego wyrażenia nostalgii związanej z tą nieobecnością, posłużyła jako katalizator dla artystów, którzy zostali zaproszeni do zaproponowania różnych podejść, wizji i wyobrażeń opieki i dobrego samopoczucia. Nowo powstałe prace, czerpiące z gruzów tych tradycji, a jednocześnie odnoszące się do podwójnego dziedzictwa odległych geografii, będą współistnieć i przekształcać się w różnych miejscach i kontekstach, które będą je gościć w 2024 i 2025 roku.
Veronica Bisesti (Neapol, 1991) mieszka i pracuje w Neapolu. Jej ostatnie badania koncentrują się wokół postaci Christine De Pizan (1364-1430), autorki Miasta Dam z początku XV wieku, w którym opisuje utopijne i alegoryczne społeczeństwo, w centrum którego znajduje się cnotliwa kobieta jako atut dla całej społeczności. Jej wystawy indywidualne obejmują: Dove brulica l’altrove, Galeria Alfonso Artiaco, Neapol, (2023); Fulmini dame e altre storie, Muzeum MADRE, Neapol, (2022); Dalla nube sibila il canto, ArtVerona, Werona, (2022); Ruah, Macellum/Tempio di Serapide, Neapol, (2021). Jej wystawy zbiorowe obejmują: E la mia terra è dove l’erba trema, Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Rzym, (2023); Rosa alchemico, Miniartextil Foundation, Como, (2022); A cielo aperto in una stanza, Vincenzo De Luca Association, Latronico, (2022); Nie ma czasu, by cieszyć się słońcem, Fundacja Morra Greco, Neapol, (2019); Być tu i tam, Forte di Montericco, Pieve Di Cadore, (2019); Sottobosco, Narodowe Muzeum Sztuki Pałac Bànffy, Kluż-Napoka (2018).
Danilo Correale jest włoskim artystą i badaczem mieszkającym i pracującym w Nowym Jorku. Jego prace koncentrują się na analizie aspektów ludzkiego życia, takich jak praca, wypoczynek i sen w późnym kapitalizmie. Jego projekty wykorzystują szeroki zakres strategii wizualnych i współpracy, podkreślając pokrewieństwo między czasem a ciałem związanym z dolegliwościami teraźniejszości, takimi jak zmęczenie, letarg, nuda i bezruch. Jego prace były prezentowane na licznych wystawach zbiorowych, w tym Broken Nature, Triennale Milano i Manifesta 10; na Biennale w Moskwie, Rydze, Stambule i Uralu; w prywatnych fundacjach, w tym Rubin Foundation, Nowy Jork, Sandretto Re Rebaudengo, Turyn, Magazzino Italian Art, Nowy Jork; we włoskich i międzynarodowych muzeach, w tym: MAXXI, Madre, Museion, Z33 Hassel Museum, Wien Kunsthalle. W 2017 roku został zwycięzcą New York Prize i pierwszej edycji Italian Council. Obecnie wykłada wideo i performance na Uniwersytecie Nowojorskim i IUAV w Wenecji.
Jagoda Dobecka – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Doktorantka w Szkole Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jej prace prezentowane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa 2023), Kode (Bergen, 2023) Centralnym Muzeum Włókiennictwa (Łódź 2023), Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki (2022), Garage Gallery (Praga 2021), Galerii Łęctwo (Poznań 2021), Galerie hlavního města Prahy (Praga 2020). Uczestniczka Kem Szkoły (2023) programów rezydencyjnych MeetFactory w Pradze, KAIR Košice Artist in Residence, Goyki3 w Sopocie, ssesi.space w Brnie. Finalistka 13. Konkursu Gepperta (2020), stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020) oraz Prezydenta Miasta Wrocławia (2020, 2022). Nominowana do Nagrody WARTO w kategorii sztuki wizualne (Wrocław 2021).
W swojej praktyce zajmuje się inicjowaniem możliwości kolektywnego uczestniczenia w procesie utraty, za pomocą strategii partycypacyjnych. Interesują ją utylitarne metody sztuki dające początek przestrzeniom nawiązywania i poszerzania relacji oraz zmiany hierarchii społecznych.
Marta Krześlak tworzy instalacje kinetyczne, sytuacje site-specific oraz kolażowe prace wideo. Często eksperymentuje z materiałami, które łatwo ulegają dekonstrukcji lub przekształca jedną instalację w kolejną. Wprawiając swoje prace w ruch oswaja stale zmieniający się punkt odniesienia. Najważniejsze jest dla niej bezpośrednie doświadczenie, jako możliwość przywołania osobistego wspomnienia. Absolwentka Pracowni Multimediów ASP w Łodzi, obroniła doktorat na ASP w Krakowie.
Prace artystki prezentowane były na wystawach indywidualnych m.in. w Miejscu Projektów Zachęty, CSW Zamek Ujazdowski, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Industra Art Brno i zbiorowych m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, MOCA Hiroshima, Kode Bergen. Marta Krześlak uczestniczyła w rezydencjach artystycznych w Kooshk Residency w Teheranie, Meet Factory w Pradze oraz International Studio and Curatorial Program w Nowym Jorku. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Mieszka w Grabinie pod Łodzią i w Brukseli.
Radical Pleasures
artists: Veronica Bisesti, Danilo Correale, Jagoda Dobecka, Marta Krześlak
curators: Vasco Forconi i Kasia Sobczak
opening: 27.09 (Friday) at 7pm
exhibition: 28.09 – 26.10.2024
28.09 (Saturday), 11.00 am
an author-curator tour of the exhibition with Jagoda Dobecka, Marta Krześlak, Kasia Sobczak and Vasco Forconi; tour in Polish and English
Goyki 3 Art Inkubator is pleased to present Radykalne Przyjemności (Radical Pleasures), an exhibition featuring new works by Veronica Bisesti, Danilo Correale, Jagoda Dobecka, and Marta Krześlak. Following its Sopot edition, the project, co-curated by Vasco Forconi and Kasia Sobczak, will travel to the Italian Cultural Institute in Warsaw (opening November 28, 2024) and to Fondazione Pastificio Cerere in Rome (autumn 2025).
The project emerged from a series of ongoing collective conversations between the artists and curators around the notions of leisure, repose, labor, and pleasure, initially inspired by Sopot’s historical identity as a thermal town, traditionally devoted to the care of both body and mind.
Building on this idea, the research focused on the parallel between two institutions emblematic of Italian and Polish labor history of the 20th century: the dopolavoro (post-work hangout)—Italian public or private institutions that organized workers’ recreational and cultural activities during leisure time—and the sanatorium—formerly state-run resorts offering rest, medical treatments, and wellness therapies.
From a contemporary perspective, dopolavoro and sanatoriums represent two moments within structurally secular models—post-war Italy and Communist Poland—where leisure, escapism, physical, mental, and perhaps even spiritual well-being were central to collective life. The void left by the partial and progressive collapse of these structures, along with the need to rearticulate the nostalgia associated with this absence, served as a catalyst for the artists, who were invited to propose different approaches, visions, and imageries of care and well-being. The newly commissioned works, drawing from the debris of these traditions while addressing the dual heritage of distant geographies, will coexist and transform within the various sites and institutional contexts that will host them throughout 2024 and 2025.
Veronica Bisesti (Naples, 1991) lives and works in Naples. Her recent research revolves around the figure of Christine De Pizan (1364-1430), author in the early 15th century of The City of Dames, in which she describes a utopian and allegorical society at the center of which is the virtuous woman as an asset to the entire community. Her solo exhibitions include: Dove brulical’altrove, Alfonso Artiaco Gallery, Naples, (2023); Fulmini dame e altre storie, MADRE Museum, Naples, (2022); Dalla nube sibila il canto, ArtVerona, Verona, (2022); Ruah, Macellum/Tempio di Serapide, Naples, (2021). Her group exhibitions include: E la mia terra è dove l’erba trema, Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Rome, (2023); Rosa alchemico, Miniartextil Foundation, Como, (2022); A cielo aperto in una stanza, Vincenzo De Luca Association, Latronico, (2022); There is no time to enjoy the sun, Morra Greco Foundation, Naples, (2019); To be here and there, Forte di Montericco, Pieve Di Cadore, (2019); Sottobosco, Bànffy Palace National Art Museum, Cluj-Napoca (2018).
Danilo Correale is an Italian artist and researcher living and working in New York. His work focuses on analyzing aspects of human life such as labor, leisure, and sleep in late capitalism. His projects employ a wide range of visual and collaborative strategies emphasizing kinship between time and body associated with present-time maladies such as fatigue, lethargy, boredom, and stillness. His work has been presented in numerous group exhibitions, including Broken Nature, Triennale Milano, and Manifesta 10; at the Moscow, Riga, Istanbul, and Ural Biennials; in private foundations including the Rubin Foundation, New York, Sandretto Re Rebaudengo, Turin, Magazzino Italian Art, New York; in Italian and international museums, including: MAXXI, Madre, Museion, Z33 Hassel Museum, Wien Kunsthalle. In 2017 he was the winner of the New York Prize and the first edition of Italian Council. He is currently a lecturer in Video and Performance at New York University and IUAV in Venice.
Jagoda Dobecka – Graduate of the Eugeniusz Geppert Academy of Fine Arts in Wrocław. Doctoral student at the Doctoral School of the Academy of Fine Arts in Krakow. Her works have been presented at solo and group exhibitions including the Museum of Modern Art (Warsaw 2023), Kode (Bergen, 2023) Central Museum of Textiles (Łódź 2023), Zachęta National Gallery of Art (2022), Garage Gallery (Prague 2021), Łęctwo Gallery (Poznań 2021), Galerie hlavního města Prahy (Prague 2020). Participant of Kem School (2023) residency programmes MeetFactory in Prague, KAIR Košice Artist in Residence, Goyki3 in Sopot, ssesi.space in Brno.
Finalist of the 13th Geppert Competition (2020), scholarship holder of the Ministry of Culture and National Heritage (2020) and the Mayor of the City of Wrocław (2020, 2022). Nominated for the WARTO Award in the visual arts category (Wrocław 2021).
In her practice, she is concerned with initiating opportunities for collective participation in the process of loss, through participatory strategies. She is interested in utilitarian art methods that give rise to spaces for establishing and expanding relationships and changing social hierarchies.
Marta Krześlak creates kinetic installations, site-specific situations and collage video works. She often experiments with materials that are easily deconstructed or transforms one installation into another. By setting her works in motion, she tames a constantly changing point of reference. The most important thing for her is direct experience as an opportunity to evoke a personal memory. A graduate of the Multimedia Studio at the Academy of Fine Arts in Łódź, she earned her doctorate at the Academy of Fine Arts in Kraków.
Her works have been presented at individual exhibitions at, among others, the Zachęta Project Place, CCA Ujazdowski Castle, Gdańska Galeria Miejska, Industra Art Brno, and group exhibitions at, among others, the Museum of Modern Art in Warsaw, MOCA Hiroshima, Kode Bergen. Marta Krześlak has participated in artist residencies at the Kooshk Residency in Tehran, Meet Factory in Prague and the International Studio and Curatorial Program in New York. Her works are in the collection of the Museum of Art in Łódź. She lives in Grabina near Łódź and in Brussels.
Partnerzy projektu / project partners: