Nasza wystawa Radykalne przyjemności zagości w Warszawie!
artyści / artystki: Veronica Bisesti, Danilo Correale, Jagoda Dobecka, Marta Krześlak
kuratorzy: Vasco Forconi i Kasia Sobczak
wernisaż: 28.11 (piątek), godz. 18.00
gdzie: Włoski Instytut Kultury, Marszałkowska 72, 00-545 Warszawa
wystawa: 29.11.2024 – 8.01.2025
Pełen opis kuratorski (English below):
Czy w naszym społeczeństwie wciąż istnieją miejsca i rytuały poświęcone odpoczynkowi, przyjemności i zbiorowemu dobrobytowi? Czy możemy prześledzić ich pozostałości w instytucjach z przeszłości, aby pomóc zaprojektować i wyobrazić sobie nowe? W dzisiejszej codzienności czas poświęcony zbiorowej opiece jest stopniowo usuwany z naszego życia, jednak kilka pokoleń artystów obsesyjnie umieszcza go z powrotem w centrum swoich praktyk. Wszystkie prace na wystawie – zostały przygotowane na nowo i – próbują opowiedzieć o tym dążeniu do przywrócenia czasu, oferując wiele wyobrażeń wokół opieki, czerpiąc przy tym z gruzów niedawnej przeszłości.
Projekt powstał w procesie wspólnych rozmów między artystami i kuratorami wokół pojęć odpoczynku, pracy i przyjemności. Początkowo inspirowanych historyczną tożsamością Sopotu jako miasta uzdrowiskowego, który od założenia jest miejscem opieki nad ciałem i umysłem kuracjuszy i mieszkańców. Opierając się na tym pomyśle, research wokół projektu skupił się na paraleli między dwiema instytucjami emblematycznymi dla włoskiej i polskiej historii pracy XX wieku: dopolavoro (miejsce spotkań po pracy) – włoskie instytucje publiczne lub prywatne, które organizowały zajęcia rekreacyjne i kulturalne dla pracowników w czasie wolnym – oraz sanatoria – państwowe kurorty, oferujące wypoczynek, zabiegi medyczne i terapie odnowy biologicznej.
Ze współczesnej perspektywy dopolavoro i sanatoria reprezentują dwa momenty w strukturalnie świeckich modelach – powojennych Włoszech i komunistycznej Polsce – w których wypoczynek, eskapizm, dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne, a może nawet duchowe były obecne w centrum życia zbiorowego. Pustka pozostawiona przez częściowy i postępujący upadek tych struktur, wraz z potrzebą ponownego wyrażenia nostalgii związanej z tą nieobecnością, posłużyła jako katalizator dla artystów i artystek, którzy zostali zaproszeni do zaproponowania różnych podejść, wizji i wyobrażeń opieki i dobrego samopoczucia.
Czerpiąc z regeneracyjnych właściwości sopockiej wody termalnej i roli soli w regulacji naszego układu nerwowego, Veronica Bisesti prezentuje rzeźbę przypominającą drzewo, którego liście uwalniają małe łzy w regularnych odstępach czasu. Poprzez obserwację podstawowych mechanizmów elektrochemicznych i symbolikę płaczu, odwołuje się do refleksji nad pojęciem równowagi.
Danilo Correale wykorzystuje porzuconą ściankę biurową do symbolizowania alienacji współczesnego miejsca pracy, przekształcając ją w poetycki ślad, gest przypominający oświadczenie na temat dominującej etyki pracy ostatnich trzydziestu lat. Przegroda służy również jako tło dla kwestionariusza Free Time, trwającego projektu, w którym artysta i kilkoro partnerów projektu zwracają się do UNESCO o wpisanie Free Time na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego wymagającego pilnej ochrony.
Praca Jagody Dobeckiej jest hołdem dla zawsze radosnego, lecz powoli zmieniającego się zjawiska sanatoryjnych miejsc rozrywki i spotkań towarzyskich. Instalacja wideo Zdrojowa to wizualny pamiętnik rejestrujący chwile i relacje budowane wokół przestrzeni Kawiarni Zdrojowa w Długopolu-Zdroju i jej społeczności.
under eyelids Marty Krześlak to praca wideo i instalacja immersyjna, która bawi się pojęciem nostalgii, tęsknoty za tym, co minęło i ukształtowało naszą przyszłość. Przezroczystość materiałów pozwala na przenikanie światła i prowokuje mieszanie kolorów, co nawiązuje do procesu zapamiętywania obrazów, przywoływania ich i komponowania w nową historię. Krześlak zaprasza widzów, by sięgnęli do swoich wspomnień i podążyli za jej płynną wizualną i dźwiękową wyobraźnią sennych i spokojnych czasów.
Projekt zawita do Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie (otwarcie 28 listopada 2024 r.) oraz do Fondazione Pastificio Cerere w Rzymie (jesień 2025 r.).
Wystawa jest częścią programu sztuk wizualnych Goyki 3 Art Inkubator 2024, poświęconego gościnności i dostępności.
Radical Pleasures
Artists: Veronica Bisesti, Danilo Correale, Jagoda Dobecka, Marta Krześlak
Curators: Vasco Forconi and Kasia Sobczak
Are there still temporalities, places, and rituals in our society devoted to rest, pleasure, and collective well-being? Can we trace their remnants in the institutions of the past to help design and imagine new ones? As time devoted to collective care is progressively eroded from our lives, several generations of artists have been obsessively placing it back at the core of their practices. The works in the show—all newly commissioned for the occasion—attempt to narrate this drive, offering multiple imaginaries of care while drawing from the debris of the recent past.
The project emerges from a series of ongoing collective conversations between the artists and curators around the notions of leisure, repose, labor, and pleasure, initially inspired by Sopot’s historical identity as a thermal town, traditionally devoted to the care of both body and mind. Building on this idea, the research focused on the parallel between two institutions emblematic of Italian and Polish labor history of the 20th century: the dopolavoro (post-work hangout)—Italian public or private institutions that organized workers’ recreational and cultural activities during leisure time—and the sanatorium— state-run resorts offering rest, medical treatments, and wellness therapies.
From a contemporary perspective, dopolavoro and sanatoriums represent two moments within structurally secular models—post-war Italy and Communist Poland—where leisure, escapism, physical, mental, and perhaps even spiritual well-being were present at the center of collective life. The void left by the partial and progressive collapse of these structures, along with the need to rearticulate the nostalgia associated with this absence, served as a catalyst for the artists, who were invited to propose different approaches, visions, and imageries of care and well-being.
Drawing on the regenerative qualities of Sopot’s thermal water and the role of salt in regulating our nervous system, Veronica Bisesti presents a tree-like sculpture whose leaves release small tears at regular intervals. Through the observation of fundamental electrochemical mechanisms and the symbolism of weeping, the work aims to offer a broader poetic reflection on the notion of balance.
Danilo Correale uses an abandoned office divider to symbolize the alienation of the contemporary workplace, transforming it into a poetic vestige, a statement-like gesture on the dominant work ethic of the last thirty years. The divider also acts as a backdrop for the Free Time questionnaire, an ongoing project in which the artist and several institutional parties request UNESCO to insert Free Time in the list of intangible cultural heritage in need of urgent safeguarding.
Jagoda Dobecka’s work is a homage to the ever-joyful yet slowly shifting phenomenon of sanatoriums’ entertainment and social places. The video installation Zdrojowa is a visual poetic diary capturing moments and relationships built around the space of Cafe Zdrojowa in Długopole-Zdrój and its community.
under eyelids by Marta Krześlak is a video work and immersive installation that plays with the notion of nostalgia for what has passed and shaped one’s future. The transparency of the materials allows light to pass through and provoke color mixing, which alludes to the process of remembering images, recalling them and composing them into a new story. Krześlak invites the viewers to embrace their memories and follow her smooth visual and audio imagination of dreamy and restful times.
Following its Sopot edition, the project will travel to the Italian Cultural Institute in Warsaw (opening November 28, 2024) and to Fondazione Pastificio Cerere in Rome (autumn 2025).
This exhibition is part of the 2024 visual arts program of Goyki 3 Art Inkubator, dedicated to hospitality and accessibility.