good vibes | wystawa

Wystawa good vibes
Z udziałem: ikkibawiKrrr, Katarzyna Wyszkowska
W programie publicznym: Anna Zglenica i Magda Kowala (Herz Haus), Marta Romankiv, Anka Wandzel
Kuratorka: Kasia Sobczak
Wernisaż: 27.06, godz. 19.00
Wystawa: 28.06 – 09.08.2025
Godziny otwarcia wystawy: wtorek – piątek: 10.00 – 17.00, sobota: 10.00 – 14.00

Praca w kontekście społecznym, kulturowym, ekonomicznym i środowiskowym to temat przewodni wystawy oraz jej programu publicznego. Osoby zaproszone do współtworzenia projektu, to artyści i artystki działające w dziedzinie malarstwa, wideo, tańca, literatury i aktywności społecznych. W trakcie trwania wystawy publiczność będzie mogła obejrzeć prace koreańskiego kolektywu ikkibawiKrrr pt. Seeweed Stories (2022) przedstawiającą chór haenyeo. To społeczność kobiet nurków z wyspy Jeju w Korei Południowej, zajmujących się poławianiem owoców morza. Drugą część wystawy tworzą obrazy Katarzyny Wyszkowskiej poruszające tematykę przepływu kapitałów i informacji na rynkach finansowych. Tytuł wystawy nawiązuje do tytułu obrazu nawiązującego do performowania pozytywnego nastawienia w miejscu pracy. Wystawa jest częścią rocznego programu wizualnego Goyki 3 Art Inkubatora w 2025 roku skupionego na pojęciu pracy

W programie publicznym namysł nad obszarem pracy podejmą również: Anna Zglenica i Magda Kowala z gdańskiego zespołu Herz Haus, przygotowując działanie taneczne w przestrzeni willi i parku na Goyki; Marta Romankiv, która przyjrzy się sezonowości pracy w nadmorskich miejscowościach; Anka Wandzel, która dołączy do działań w ogrodzie społecznym Goyki, wspólnie zastanawiając się nad pracą opiekuńczą skierowaną na osoby inne niż ludzkie. 

Program publiczny:

28.06, godz. 12.00 – spotkanie z Katarzyną Wyszkowską

14.07, godz. 16.00 – warsztaty ogrodniczo – tarotowe z Anką Wandzel w trakcie ogrodu społecznego Goyki 3

19.07 – 12.00 – działanie taneczne Anna Zglenicka i Magdalena Kowala (Hertz Haus) dziękuję, nie tańczę

26.07 i 27.07 – warsztaty Pod brukiem jest plaża z Martą Romankiv, w trakcie festiwalu Trzymaj

07.08. godz. 18.00 – druga odsłona działania tanecznego Anny Zglenickiej i Magdaleny Kowali (Hertz Haus) dziękuję, nie tańczę

 

ikkibawiKrrr – wizualny zespół badawczy składający się z członków: Gyeol Ko, Jungwon Kim i Jieun Cho. Ich nazwa łączy koreańskie słowa oznaczające „mech” (ikki) i „skałę” (bawi) z onomatopeicznym słowem krrr. Ich artystyczne podejście odzwierciedla aspekty mchu jako czegoś, co rozszerza swój świat wraz z otaczającym go środowiskiem wzdłuż wąskiej granicy między ziemią a powietrzem. Spotykając się z rolnikami, nurkami, naukowcami i wieloma innymi osobami, ikkibawiKrrr uczy się o roślinach, zjawiskach naturalnych, ludziach i ekologii poprzez ich sposób życia. Zespół badał również zjawiska związane z życiem tropikalnym i wodorostami, które rosną niezależnie, a jednocześnie rozszerzają swoje granice, aby stać się częścią środowiska. Od czasu powstania zespołu w 2021 roku prace ikkibawiKrrr były pokazywane między innymi w Art Sonje Center w Seulu; w ramach 13. i 14. edycji Gwangju Biennale w Korei Południowej; w Hammer Museum w Los Angeles; 40. edycji EVA International Biennial w Limerick w Irlandii; 12. edycji Seoul Mediacity Biennale oraz jako część Lumbung, Kassel Documenta 15 w Niemczech. 

Katarzyna Wyszkowska – artystka wizualna. Absolwentka Wydziału Malarstwa (2021) oraz Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (2019) Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, obecnie doktorantka na tej samej uczelni. Studiowała również filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W centrum jej zainteresowań badawczych oraz artystycznych znajduje się współczesna specyfika pracy zarobkowej. Jej projekt doktorski dotyczy badania potencjału przestrzennych sztuk wizualnych do generowania alternatywnych sposobów do myślenia o relacji człowieka z pracą, a w ostatnim czasie głównym przedmiotem jej zainteresowań badawczych są postkapitalistyczne imaginaria.

Anna Zglenicka – tancerka, choreografka, artystka wizualna. Absolwentka teatrologii, studiowała taniec w kulturze fizycznej oraz Intermedia. W praktyce twórczej łączy sztuki wizualne i performatywne. Współzałożycielka zespołu Hertz Haus; jako tancerka i chor. współtworzyła spektakle: Unbody, Portrety beznadziejne – spektakl usieciowiony, Frauen in Flammen, To bitch or not to bitch. Autorka identyfikacji wizualnej spektakli. W 2021 r. w ramach Rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca stworzyła duet z M. Kowalą pt. Mirroring. W 2022 r. w ramach stypendium kulturalnego miasta Gdańska zrealizowała film pt. Solitude. W 2024 r. wraz z Agnieszką Mencel stworzyła duet Burn your inner child (rezydencja Spring residency 2024 Dance Base w Edynburgu). W 2025 odbyła się premiera solowego spektaklu Kameralny koniec świata.

Magdalena Kowala – tancerka, choreografka, edukatorka ruchu, tłumaczka języka hiszpańskiego i katalońskiego. Od roku 2019 tworzy kolektyw Hertz Haus, z którym jako tancerka i choreografka współtworzyła spektakle: Her(t)z, Solo na 4 kaski i stracony czas w reż. Anny Piotrowskiej, 102 i pół, Unbody (I nagroda w konkursie The Best Off), Portrety beznadziejne – spektakl usieciowiony, Mirroring, Frauen in Flammen, Hotel H. **** w reż. Dominiki Knapik, nagrodzony w Konkursie SzekspirOFF To bitch or not to bitch oraz Hate Haus w chor. Ramony Nagabczyńskiej. W 2020 r. zrealizowała solowy spektakl pt. sześć w ramach stypendium kulturalnego Miasta Gdańska. Artystka poza działalnością zespołową interesuje się terapią w tańcu, ukończyła kurs w ramach Projektu Zatańcz z Parkinsonem I Kurs Dance for PD® w Polsce oraz kurs Dance for PD® Training Workshop w Barcelonie podczas Międzynarodowego Kongresu Choroby Parkinsona. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2024 w ramach którego zorganizowała roczne warsztaty tańca dla osób z chorobą Parkinsona. 

Anka Wandzel – eseistka, antropolożka, matka dwójki dzieci, członkini spółdzielczej farmy MOST. Autorka książki Sztuka przetrwania i tekstów o splotach środowiska, kultury i pracy opiekuńczej w Dwutygodniku, Miesięczniku Znak, Przekroju i Ładnym Bebe. W 2024 roku otrzymała stypendium literackie m.st. Warszawy i uczestniczyła w rezydencji artystycznej Wspólne pole w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek U-jazdowski. Od 2023 roku prowadzi na Oko.press cykl opowieści Rośliny zza rogu o miejskich drzewach i chwastach. Wcześniej studiowała i wykładała w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i była laureatką nagród Fundacji GESSEL dla Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Urodzona w 1990 roku w Poznaniu, od dwudziestu pięciu lat mieszka w Warszawie, gdzie czyta, gotuje i łazi z dziećmi po mieście, poszukując po krzakach nadziei w dobie zmian klimatu.

Marta Romankiv – urodzona we Lwowie, w Ukrainie. Artystka interdyscyplinarna, twórczyni instalacji, prac wideo oraz sytuacji społecznych. Studia I stopnia ukończyła na Wydziale Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, a tytuł magistry uzyskała w Akadenii Sztuki w Szczecinie. Obecnie finalizuje pracę doktorską na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest laureatką międzynarodowej nagrody Sztuki im. Marii Anto & Elsy von Freytag-Loringhoven (2023) i Allegro Prize (2020); stypendystka programu rezydencyjnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski Gaude Polonia (2021) oraz programu stypendialnego w Krakowie (2022). Jej prace były pokazywane m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Norymberdze i Muzeum Narodowym w Kiszyniowie. Swoją działalność skupia głównie wokół tematu praw obywatelskich i pracowniczych, wykluczenia społecznego w kontekście migracji, jak i związanych z tym problemów tożsamościowych. Jej projekty najczęściej mają charakter partycypacyjny i znajdują się na pograniczu aktywizmu, nauk społecznych i sztuki. Artystka mieszka i pracuje w Polsce.

Przejdź do treści