W dniu 16 września wystawę indywidualną „Kiedy kanty kłują mocniej” w Goyki 3 Art Inkubatorze otworzy białoruska artystka – Ala Savashevich. W swojej praktyce Savashevich skupia się na temacie ciała, szczególnie kobiecego, które często poddawane jest kontroli i funkcjonuje w sztywno określonych ramach. Na wystawie w Sopocie artystka podejmie temat wzajemnych relacjach pomiędzy ciałem, a przedmiotami w przestrzeni publicznej oraz niewidzialnych sił, które kierują tą relacją. Artystka zaprezentuje nowe prace rzeźbiarskie.
Kiedy kanty kłują mocniej
Ala Savashevich
Wernisaż: 16.09.2022, godz. 19.00
Wystawa: 17.09-15.10.2022
Rozpoczynając jesienią 2021 roku prace nad wspólnym projektem z Alą Savashevich rozmawiałyśmy dużo o tym czym jest opieka i w jakiś sposób jest praktykowana. Czy odnosi się tylko do nas samych i osób bliskich? Jak mówić o niej w szerszym kontekście społecznym, czy ma jakieś ograniczenia? Wystawa, która powstała jest rezultatem naszych rozmów, wcześniejszych zainteresowań artystki oraz tematów, które pojawiły się w dyskursie społecznym i politycznym ostatniego roku.
Wystawa „Kiedy kanty kłują mocniej’’ wyraźnie odwołuje się do wątków kultury i aktualnej sytuacji w Białorusi, do której z resztą artystka często powraca w swojej twórczości. Przyglądanie się i komentowanie rzeczywistości z jednoczesnymi mocnymi odniesieniami do historii osobistych, to powracający motyw w pracach Savashevich. Na wystawie narracja prowadzona jest dwutorowo. Z jednej strony artystka bada elementy romantyczno- historyczne w kulturze, z drugiej zaś przygląda się nacjonalistyczno – socjalnej teraźniejszości. W tym kontekście Savashevich rozważa relacje pomiędzy ciałem społecznym, a ciałem prywatnym. W jej pracach często oglądamy ciała, które poddawane są opresji i umieszczane w niekomfortowych sytuacjach. Artystka umieszcza je w formach, które z jednej strony są powszechnie znane, takie jak buty na obcasach, odświętne ubrania, mundur. Z drugiej dodaj do nich elementy, które budzą pewnego rodzaju niepokój i skłaniają do refleksji. Co ważne, właściwie zawsze ciała używane i omawiane przez artystkę, to ciała kobiece.
W pracy znajdującej się w centralnym punkcie sali kominkowej, artystka przygląda się formom uległości, przyjętym w społeczeństwie jako mechanizmy, które regulują żeńskie ciało i jego znaczenie. Ciało zawsze dopasuje się do określonej formy, pytanie jak może przestać być jej podporządkowane i znaleźć miejsce na regeneracje i własny ruch. W tej pracy najbardziej widoczne są tytułowe kanty – wizualnie i metaforycznie. Prezentowany na wystawie mundur jest udoskonaloną i sfeminizowaną, przez artystkę, wersją uniformu używanego podczas parad przez wysokich rangą funkcjonariuszy białoruskiego wojska. Po obu bokach sylwetki umieszczone zostały rzeźby nawiązujące do pomnikowych ogni, wykonane z pluszowego futra.
W drugiej sali główną pracą jest instalacja składająca się z drewnianej konstrukcji z flagami, która swoją formą odwołuje się do dekoracji przestrzeni w trakcie masowych uroczystości państwowych w Białorusi. Ta forma została w pamięci artystki jako symbol punktowej okupacji przestrzeni publicznej. Charakterystyczne dla Savashevich jest użycie materiałów filcowych, które tradycyjnie kojarzą się z kobiecymi pracami manualnymi. Filc jest jednym z materiałów, z których artystka często korzysta, tworząc niestandardowe kształty i wzory, również wielkoformatowe obiekty.
Wizualna rozpoznawalność form i historie, które przekazuje wystawa można odnieść do wielu miejsc na świecie, nie tylko do Białorusi. Uniwersalność przekazu twórczości Ali Savashevich jest jedną z jej głównych cech, dzięki czemu każdy może się w niej odnaleźć.
Kasia Sobczak
Wystawa „Kiedy kanty kłują mocniej” jest częścią rocznego programu sztuk wizualnych Goyki 3 Art Inkubatora, w 2022 roku poświęcanego opiece i robieniu rzeczy razem.
Współtwórca pracy z flagami: Bartek Buczek
Godziny otwarcia wystawy:
wtorek – piątek: 14.00 – 18.00
sobota: 10.00 – 14.00
Ala Savashevich (1989, Stolin, Białoruś) – obecnie mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Od 2021 doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureatką Nagrody Fundacji Sztuki Polskiej ING podczas Warsaw Gallery Weekend 2021. W 2021 otrzymała stypendium Prezydenta Wrocławia. W praktyce artystycznej często odwołuję się do własnej przeszłości, jej historii i traumy. Prace artystki były pokazywane na wystawach między innymi w Polsce, Białorusi, Ukrainie, Niemczech i Gruzji.
When edges jab harder
Ala Savashevich
Exhibition: 17.09-15.10.2022
Curator: Kasia Sobczak
When we started working together on a project with Ala Savashevich in the fall of 2021, we talked a lot about what care is and how it is practised. Does it only refer to ourselves and those close to us? How can we talk about it in a broader social context, does it have any limits? The exhibition is the result of our conversations, the artist’s previous interests and the issues that have emerged in the social and political discourse of the past year.
The exhibition „When edges jab harder” refers to the cultural themes and the current situation in Belarus, to which the artist often returns in her work. The contemplation and commentary on reality with simultaneous strong references to personal stories is a recurring motif in Savashevich’s works. In the exhibition, the narrative is carried out in two directions. On the one hand, the artist explores romantic and historical elements in the culture, while on the other hand, she looks at the nationalist-socialist present. In this context, Savashevich considers the relationship between the social body and the private body. In her works, we often see bodies that are subjected to oppression and placed in uncomfortable situations. The artist places them on one side in forms that are commonly known, such as high-heeled shoes, festive clothing and a uniform. On the other side, add to them elements that arouse a kind of anxiety and provoke reflection. Importantly, the bodies used and discussed by the artist are always female bodies.
In the work located in the center of the fireplace room, the artist looks at the forms of submission accepted in society as mechanisms that regulate the female body and its meaning. The body will always fit into a certain form, the question is how it can stop being subordinated to it and find room for regeneration and movement. In this work, the title edge is most evident – visually and metaphorically. The uniform presented in the exhibition is an improved and feminized version of the uniform used during parades by high-ranking officers of the Belarusian army. On either side of the silhouette are sculptures alluding to monumental fires, made of plush fur.
In the second room, the main work is an installation consisting of a wooden structure with flags, which by its form refers to the decoration of spaces during mass state ceremonies in Belarus. This form has stayed in the artist’s memory as a symbol of the punctuated occupation of public space. The characteristic of Savashevich is the use of felt materials, which are traditionally associated with women’s handiwork. Felt is one of the materials the artist often uses to create custom shapes and patterns, including large-format objects.
The visual recognition of the forms and the stories the exhibition conveys can be related to many places in the world, not just Belarus. The universality of the message of Ala Savashevich’s work is one of its main features so that everyone can relate to it.
Kasia Sobczak
The exhibition „When edges jab harder” is part of Goyki 3 Art Inkubator’s annual visual arts program, in 2022 dedicated to care and togetherness.
Co-author of the flag installation: Bartek Buczek
Exhibition opening hours:
Tuesday – Friday: 2-6 pm
Saturday: 10 – 2 pm
Ala Savashevich – born in 1989 in Stolin. The artist graduated from the Belarusian State Academy of Arts (Minsk, 2010-2014), and the Eugeniusz Geppert Academy of Fine Arts (Wroclaw, 2014-2017). In 2021, Ala took a postgraduate course at the Jan Matejko Academy of Fine Arts in Krakow. The artist works with installation, photography, video, and performance art and has taken part in exhibitions in Belarus, Poland, Ukraine, Germany, and Austria. Currently she lives and works in Wroclaw, Poland.