Czytanie performatywne Danych odosobowych Elfriede Jelinek

Kiedy:
18.10 (sobota) godz. 17:00

Czyta: Sandra Korzeniak.
Przekład: Agnieszka Kowaluk.
Adaptacja: Łukasz Chotkowski.
Po czytaniu odbędzie się spotkanie z Sandrą Korzeniak i Łukaszem Chotkowskim.
Prowadzenie: Aneta Kyzioł.

„Dane odosobowe” to najbardziej osobista książka Elfriede Jelinek. Jelinek mówi o sobie, o świecie, w którym ofiary są poniżane, a sprawcy nagradzani.

Sandra Korzeniak, poprzez tekst Jelinek dokonuje bezkompromisowego rozliczenia ze współczesnością, w której wrażliwość i prawda są negowane, deptane, marginalizowane.

Sandra Korzeniak – Jedna z najwybitniejszych polskich aktorek. Pracowała w zespołach Starego Teatru w Krakowie, Teatru Dramatycznego w Warszawie i TR Warszawa. Niezapomniane kreacje stworzyła w spektaklach Krystiana Lupy, Mai Kleczewskiej, Michała Kotańskiego i Pawła Miśkiewicza. Laureatka wielu nagród teatralnych.

Za rolę Marilyn w spektaklu Persona. Marilyn w reż. Krystiana Lupy – która, jak uzasadniono, „na nowo ustanowiła kategorię aktorskiej prawdy i fałszu” – w 2009 roku otrzymała Paszport Polityki, jedną z najważniejszych polskich nagród.

Za rolę Mabel w spektaklu Mai Kleczewskiej Pod presją zdobyła m.in.: Nagrodę główną za najlepszą rolę kobiecą na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie (2018), Złotą Maskę (2019), Nagrodę Publiczności i drugą nagrodę aktorską na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2019).

Wystąpiła w filmach: Sąsiady (reż. Grzegorz Królikiewicz), Niewidzialne (reż. Paweł Sala), Hiszpanka (reż. Łukasz Barczyk), Tarapaty 2 (reż. Marta Karwowska), Dziura w głowie (reż. Paweł Subbotko) oraz w serialu HBO W domu (reż. Krzysztof Garbaczewski).

W filmie Jana P. Matuszyńskiego Żeby nie było śladów zagrała główną rolę kobiecą – Barbarę Sadowską. Ostatnio wystąpiła także w filmie Las (reż. Joanna Zastróżny) oraz w najnowszej produkcji Agnieszki Holland Franz, wcielając się w rolę matki Franza Kafki.

Łukasz Chotkowski – Doktor sztuki. Dramaturg, scenarzysta, reżyser, autor sztuk teatralnych i tekstów teoretycznych. Absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej, gdzie obecnie pełni funkcję Dziekana Kierunku Reżyseria. Prowadzi seminaria reżyserskie poświęcone literaturze dokumentalnej, w szczególności raportom z czasów Zagłady, a także zajęcia z dramaturgii.

Autor rozmów z Elfriede Jelinek publikowanych w Dwutygodniku i pracach zbiorowych. Publikował m.in. w Dialogu, książkach pokonferencyjnych i zbiorowych. Współautor książki (ze Zbigniewem Liberą) Stos Zdjęć (Fundacja Nowych Działań / Wydawnictwo MSN, Warszawa 2023). Autor adaptacji i scenariuszy ponad trzydziestu spektakli teatralnych w Polsce i za granicą, reżyserowanych m.in. przez Maję Kleczewską, Krzysztofa Warlikowskiego czy Pawła Łysaka.

W latach 2006–2014 był głównym dramaturgiem Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Reżyserował spektakle m.in.: O zwierzętach wg Jelinek (nagroda za debiut reżyserski na Festiwalu Prapremier), Łaknąć wg Sarah Kane, Tkacze, Teraz, Arystokraci, Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert (Komuna Warszawa, tekst więźniarek), a także polsko-indyjską koprodukcję Strachu NIE MA (IAM / Teatr Powszechny Warszawa / Kashba Kalkuta).

Trzykrotny stypendysta ZAiKS oraz stypendysta m.st. Warszawy w dziedzinie teatru. Prowadził warsztaty dramaturgiczne i reżyserskie m.in. w Delhi, Kalkucie, Thrissur (School of Drama, Indie), Lwowie, University of New Mexico (USA).

Obecnie kończy pracę nad filmem dokumentalnym o Gołdzie Tencer i Teatrze Żydowskim oraz nad polsko-indyjskim spektaklem o Wandzie Dynowskiej (Umadevi).

Projekt realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przejdź do treści